Eilie - Zakelijke telefonie en Internet

Een slechte VoIP-verbinding? Vraag & antwoord.

Eilie geeft antwoord…

                                   … hoe verbeter je een slechte VoIP-verbinding?

Hoe verbeter ik mijn VoIP-verbinding?

Daar hebben we meer dan één antwoord op, omdat het meer dan één oorzaak kan hebben. Je slechte verbinding kan bijvoorbeeld te maken hebben met je internetverbinding, met de hoeveelheid verkeer op je internetverbinding en welk verkeer voorrang krijgt op de internetlijn. Zelfs de kwaliteit van de aansluitkabels, connectoren of stekkertjes kan invloed hebben op de kwaliteit, en problemen veroorzaken.

De VoIP-verbinding komt traag op gang, hapert of valt weg, hoe kan dat?

Je deelt je internetverbinding vaak met verschillende apparaten. Een VoIP-gesprek vraagt ongeveer 100 kB aan down- en uploadsnelheid. Wanneer al dat dataverkeer tegelijkertijd over een te smalle verbinding moet, krijgt een gedeelte voorrang en een ander gedeelte niet. Dat kan leiden tot een slechte verbinding, haperende gesprekken of zelfs het wegvallen van een gesprek. Met  QoS (mits de router dit aan kan) kun je aangeven dat een VoIP-gesprek voorrang moet krijgen op het andere verkeer. Een download kan namelijk wel enkele seconden vertraging oplopen, maar in een telefoongesprek wil je geen letter van een woord missen.

De VoIP-verbinding is slecht, valt weg of ruist. Hoe kan dat?

De kwaliteit van de verbinding is niet alleen afhankelijk van de internetverbinding, maar van nog allerlei zaken meer. Bijvoorbeeld van de routers en modems die je gebruikt. Ziggo raadt als provider zelfs aan om een extra router te gebruiken als je belt via VoIP over hun internetverbinding. Tot slot bepaalt ook je VoIP-leverancier de kwaliteit van je verbinding. Zij kopen zogenaamde internettikken in en die kunnen van kwaliteit verschillen. Zo zijn er internettikken van verschillende klassen op de markt. Hoe hoger de klasse, hoe beter de kwaliteit. Heb je een goedkoper VoIP-abonnement en slechte kwaliteit, dan zou dat best aan de kwaliteit kunnen liggen die jouw leverancier inkoopt…

Je leest het. Een slechte internetverbinding kan heel wat oorzaken hebben. Maar geen nood. Alles heeft ook zijn oplossingen. De juiste telecom-aanbieder kent de antwoorden!