Eilie - Zakelijke telefonie en Internet

Wat is VoIP?

Eilie geeft antwoord…

                                   … Alles wat je wilt weten over VoIP

Wat is VoIP?

VoIP is een afkorting voor Voice-over-Internet-Protocol. Het betekent uiteindelijk dat je kunt bellen over het internet. Dat is goedkoper en bovendien geeft het je meer flexibiliteit en een groter gebruikersgemak. Je kunt overal bellen en gebeld worden. Locatie wordt een relatief begrip. Ook koppelingen en integratie met diverse softwarematige oplossingen, zoals CRM-pakketten en Outlook, zijn gemakkelijk te maken.

Wat heb ik nodig om te bellen via VoIP?

Je hebt niet veel nodig om te kunnen bellen via VoIP. Een goede internetverbinding is eigenlijk het belangrijkste. Ook moet je router goed ingesteld zijn. De internetverbinding moet ongeveer 100 kB aan down- en uploadsnelheid hebben per gelijktijdig te voeren gesprek. Tot slot heb je een VoIP-telefoontoestel nodig; deze kun je meestal verkrijgen via je leverancier.

Wat zijn de voordelen van VoIP?

Vergeleken met een reguliere telefooncentrale is VoIP goedkoper, en de mogelijkheden zijn groter, waardoor je flexibeler bent en dus beter bereikbaar. Met VoIP is je telefoonnummer niet langer verbonden met een vaste lijn, die op een vaste plek binnenkomt en zo kun je met ieder VoIP-toestel binnen de organisatie bellen en gebeld worden, met en op je eigen nummer. Je logt gemakkelijk in op een andere vestiging of zelfs thuis.

Wat kost bellen via VoIP? Is VoIP gratis?

Bellen via VoIP is niet gratis. Het is echter wel veel voordeliger dan bellen via een gewone telefoonlijn. De investeringen zijn minimaal. Wanneer je internetlijn, modem en router goed zijn, dan betaal je eenmalig een investering in telefoontoestellen. Een VoIP-toestel is gewoon te koop, of kost bij een Eilie-abonnement van twee jaar  slechts € 5,- per maand. Na die investering betaal je iedere maand voor de gebelde seconden en de lijn met de telefoonnummers.

Meer vragen over VoIP? Lees ook deze veelgestelde vragen